شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

يادداشت ؛

سهم خواهي از اقتصاد دنيا با توليد کالاهاي دانش بنيان

ستاري

سه شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹:۰۰


معاون علمي و فناوري رياست جمهوري برداشته شدن تحريم ها را فرصت مغتنمي دانست و گفت: بايد در اين فرصت سهم خود را با حضور و مشارکت در توليد کالا و خدمات دانش‌بنيان بگيريم.

وايمکس نيوز  :

سورنا ستاري:

خدا را شکر مقاومت مردم ايران، حمايتهاي رهبري، تلاش و پيگيريهاي دولت، بهخصوص دستگاه ديپلماسي نتيجه داد و ديوار تحريمها فرو ريخت. ديواري که ظالمانه ارتفاع گرفته بود در برابر ضربههاي منطق و انصاف تاب نياورد و تمام و کمال سرنگون شد.

روز لغو تحريم ها يک روز تاريخي است. نه از اين جهت که قدرتهاي جهاني از خر شيطان پايين آمدند و درهاي اقتصاد و تکنولوژيشان را به روي ما باز کردند، نه. چيزي که اين روز را تاريخي ميکند صبوري و پايداري مردمي است که در برابر زيادهخواهي نظام سلطه سر خم نکردند و حقوق حقه خود را نگذاشتند که پايمال شود.

در تاريخ اين سرزمين، بهخصوص در تاريخ پس از انقلاب نمونههاي بسياري را ميتوان ذکر کرد که صبر و وحدت کلمه و حقگويي مردم نتيجه داده و آنها را به سرمنزل مقصود رسانده، قصه برجام نيز از همين جنس است. رهنمودهاي خردمندانه رهبر عظيمالشان انقلاب، هوشياري و مشارکت مردم و سپردن کار دست کاردانان و مسئوليتپذيري نخبگان و فرهيختگان باعث شدند تا حق هستهاي به رسميت شناخته شود و اعتبار سياسي و اجتماعي و علمي ايران اسلامي در چشم جهانيان بالا رود.

در اين راه ما هزينههاي بسياري -مادي و معنوي- پرداخت کرديم و تجربههاي ارزشمندي هم به دست آورديم. يک جاهايي راه صواب پيموديم، يک جاهايي هم ناخواسته از مسير صواب دور افتاديم. گاهي يکديگر را پشتيباني کرديم، گاهي هم مغلوب احساسات شديم و همديگر را رنجانديم. گاهي همياري کرديم گاهي هم دنبال مقصر گشتيم تا کاسه کوزههاي سياسي را سر او بشکنيم.

اما آنچه امروز به دست آوردهايم چيزي بالاتر و ارزشمندتر از لغو تحريمهاست. ما تجربهاي به دست آورديم که مثل چراغي روشن، تاريکيها و ابهامات مسير آينده را ميزدايد. تجربه علمي و فني از يک سو و تجربه سياسي و ديپلماتيک از سوي ديگر ما را در برخورد با اتفاقات آينده توانمندتر ميکند.

روشي که ما در احقاق حق هستهاي خود اتخاذ کرديم در دنيا بديل و نظيري نداشت. قبل از ما کشوري اين راه را نپيموده بود و اين مسير را نرفته بود. حتي در لغو تحريمها هم کاري که ما کرديم منحصر به فرد بود. هيچ مدلي پيش از ما وجود نداشت که ملتي بيآنکه از مواضع خود عقبنشيني کند تحريمها را از سر راه خود بردارد.

راست ميگويند ناظرين جهاني که منش و روش جمهوري اسلامي بايد به يک درس دانشگاهي در رشتههاي سياست و حقوق بينالملل بدل شود. حقيقتا کار مهمي اتفاق افتاد که بايد قدرش را دانست. نبايد بگذاريم تا در رقابتهاي سياسي ارزش و اهميت اين کار ملي پايين بيايد و خدايي نکرده شيريني برجام به کام ملت تلخ شود. اتفاقا از اينجا به بعد است که بايد از شيريني پساتحريم کامجويي کنيم و با دستي بازتر و گشادهتر مشکلات و معضلات کشور را حل کنيم.

تحريمها بدي زياد داشتند اما منکر نميتوان بود که در بين دانشمندان و فناوران و مردم ايجاد انگيزه کردند تا کارهاي نشدني را انجام دهند و خود اتکايي را عملا تجربه کنند. اين تجربه را بايد در پساتحريم هم دنبال کنيم و در سايه تعامل سازنده با دنيا صاحب دانشها و  تکنولوژيهاي جديد شويم. وقتي با موانع بسيار توانستيم کشور را به بهترين وجه اداره کنيم طبيعي است که حالا با دست باز و بيمانع و محذور بهتر ميتوانيم.

منتها آمدن پول و برداشته شدن موانع آسيبهاي خودش را هم دارد. باز به تجربه دريافتهايم که اگر پايبند برنامهها و نقشههاي راه نباشيم و نسبت به وضعيت خود آگاهي نداشته باشيم، سرمايههاي هنگفت، باري از روي دوشمان برنميدارند. نه تنها برنميدارند بلکه خود تبديل به وزر و وبالي ميشوند که دردسرهاي کلان برايمان درست ميکنند. دردسرهايي که هنوز هم داريم تاوانشان را پس ميدهيم.

پول مهم است اما حلال مشکلات نيست. لغو تحريمها هم مهمند اما از آنها مهمتر نحوه مديريت کشور است. ما ميتوانستيم در سايه درآمدهاي گزاف نفتي مشکلات اقتصاديمان را حل کنيم. اما فرصتسوزي کرديم و آن درآمد را در جاهاي نامناسبي سرمايهگذاري کرديم که نتيجه ندادند. اگر درس گرفته باشيم از اشتباهاتمان حالا بايد حواسمان را جمع کنيم که حتي ريالي از اين سرمايههاي آزاد شده هبا و هدر نشوند و به مصرفزدگي و رفاه کاذب دامن نزنند.

ما بايد به توليدات داخلي سر و سامان بدهيم و شرايط رونق اقتصاد دانشبنيان را فراهم آوريم. از حيث نيروي خلاقه انساني ما هيچ کم و کسري نداريم. فضا براي رونق کسب و کار فراهم شود جوانان مستعد ايراني بلدند که چهطور از طريق اقتصاد دانشبنيان کارآفريني کنند. کارآفريني نوين احتياج به تزريق سرمايه دولتي ندارد.

کافي است امنيت سرمايهگذاري را تامين کنيم تا جوانان تحصيلکرده و مستعد بتوانند خود را نه فقط در عرصه ملي که در عرصه جهاني نشان دهند. حالا که تحريمها برداشته شدهاند فرصت مغتنمي است تا ما سهم خود را از اقتصاد دنيا بگيريم. اين سهمخواهي معنياش حضور و مشارکت در توليد کالا و خدمات دانشبنيان است.

دولت منظم شده است و براي سامان دادن به اقتصاد ميداند که در دوران پساتحريم چه کارهايي را مسبب شود. لازم است تا همان همدلي و همياري که در جريان هستهاي وجود داشت از اين به بعد هم تداوم يابد.

در سايه اتفاق و همدلي کارهاي مهمي ميتوانيم انجام دهيم و قدمهاي بزرگي ميتوانيم برداريم. شرطش احساس مسئوليت ملي است و اينکه آحاد جامعه بخصوص جوانان از جان و دل مايه بگذارند و دينشان را به وطنشان ادا کنند. ?

 

منبع : مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو